Introduktion for nybegyndere

Hvornår kan man komme til prøveskydning?

Skriv til info@blovstroed-skytteforening.dk og vi aftaler et tidspunkt. Se venligst vores åbningstider og adresse.

Hvordan foregår det?

Vi starter med en kort introduktion og gennemgang af sikkerhedsregler hvor man lærer lidt om Blovstrød Skytteforening, hvad forskellige riffeldele hedder, hvordan man holder, sigter, og lader riflen. Bagefter får man lov til at skyde på banen under opsyn af en erfaren træner. Alle vores trænere har bestået skydelederprøven og gennemført træneruddannelsen.

Er det farligt at skyde?

Det er ikke farligt hvis man overholder sikkerhedsregler og følger henvisninger fra trænere. Du må ikke påbegynde skydningen inden skydelederen har givet lov til at skyde. Du må heller ikke skyde hvis der er ingen skydeleder på banen. Det er vigtigt at lytte til skydelederens og trænerens anvisninger, fordi det er deres job at sørge for sikkerheden på banen.

Vi tager sikkerheden meget alvorligt, og har aldrig haft en ulykke på skydebanen.

Skal man melde sig ind i skytteforeningen?

Første 2 skydninger er helt uforpligtende, hvor man kan komme for at prøve det. Bagefter skal man melde sig ind, hvis man vil gerne fortsætte.

Hvor gammel skal man være?

Vi har en vejledende minimumsaldersgrænse på 10 år. Det er fordi man skal have en vis modenhed når man omgås med skydevåben. Man skal kunne forstå sikkerhedsregler og følge henvisninger fra trænere. Det handler om fysisk udvikling også, for man skal kunne holde, lade, og generelt betjene en riffel, som kan være svært at udføre når man er lille.

Kan man starte som nybegynder når man er voksen?

Ja. Man kan starte uanset alderen.

Hvad koster en prøveskydning?

Det koster 50 kr. per skydning de første 2 gange. Det kan betales med kontanter eller via MobilePay. Det er ikke muligt at betale med dankort.

Hvad skal medbringes?

Hvis man er 15 år eller ældre, så skal man medbringe sit pas eller kørekort og sit sundhedskort.

Hvis man er under 15 år, skal man komme ifølge med en voksen.

Kan både drenge og piger være med?

Ja. Hele familien kan være med. Skydning er ikke en kønsopdelt idræt.

Hvad skyder man med?

Man skyder med en salonriffel i kaliber .22 LR (Long Riffel) af mærke Anschütz, som er en meget præcis og næsten rekylfri riffel.

Skyder man med rigtig ammunition?

Ja. Man skyder med en rigtig riffel som bruger rigtig ammunition. Sikkerhedsafstand på .22 LR projektiler er på 1,5 km, og det er bestemt ikke et legetøj.

Kan man skyde med en pistol?

Nej. Vi tilbyder kun riffelskydning.

Hvordan beskytter man sin hørelse?

Man bruger høreværn som er lavet særligt til skydning. Dem kan man låne hos os.

Det er påbudt at have høreværn på under skydningen. Tag altid høreværn på inden du kommer på banen, og af efter du har forladt banen. Husk at selv om du er færdig med at skyde, der er andre som skyder stadig.

Skal man købe sit eget udstyr? Sin egen riffel?

Nej. Alt udstyr inklusivt høreværn, en riffel, og en skydejakke kan man låne uden yderlige omkostninger.

Hvad er en skydejakke?

En skydejakke er en jakke i tykt canvas som hjælper med at stabilisere skyttens stilling for mere præcision. Det er noget man bruger når man bliver en smule mere erfaren.

Hvilket slags tøj skal man have på?

Der er ingen særlige krav, men vi anbefaler tyndere og mere tætsiddende tøj med lange ærmer for bedste komfort. Der kan komme en smule snavs på tøjet når man lægger sig ned for at skyde. Tyndt tøj gør det nemmere at have en skydejakke på også.

Har du besøgt os for nyligt?

Vi vil gerne høre hvad du synes om din oplevelse.

Giv vurdering på Google: https://g.page/BlovstroedSkytteforening/review?rc

Giv vurdering på Facebook: https://www.facebook.com/blovstroed.skytteforening/reviews/

Vær opmærksom på at anmeldelser er offentligt synlige med dit navn på.